„Už nikdy nepojedu s Českejma dráhama.“
„Ty posraný Český dráhy maj zase půl hodiny.“
„Na ty Český dráhy se fakt nedá spolehnout.“
„No to se ty Dráhy fakt posraly v kině, ne?“
Znáte výše uvedené věty? Používáte je? Nebo jste aspoň jednu z nich použili někdy ve svém životě? Já bezpochyby ano. Tenhle článek může znít svým začátkem tendenčně – zdá se, že mám v úmyslu obhajovat České dráhy – a není to pravda. Nechci je ale ani bezduše hanit.
Jezdím vlakem denně, tam a zpátky, takže si myslím, že jsem si získal určitý přehled a současně odstup, protože měnívám vlakové dopravce. Setkávám se často s nadáváním na České dráhy. Mají často zpoždění /to je asi hlavní problém, který cestujícím vadí/, které je způsobené buď zpožděnými vlaky ze sousedních států /tj. u těch mezinárodních dálkových vlaků/, nebo za to můžou výluky na trati /nutné údržby/, nebo nějaký sebevrah, nehoda nebo – a to se podle mě dá ovlivnit – poruchy na trati.
Nedůvěra v Dráhy je způsobena tím, že člověk se dobrovolně odevzdává hromadné dopravě, které věří, že jej doveze na určené místo v určený čas. Bohužel, a to je smutné, nedá se na to aspoň z poloviny spolehnout. Nemůžu rozhodně říci, že by to v jiných státech /myslím hlavně západní/ bylo jinak, zkušenost mám pouze s vlaky v Římě, které jezdily jakž takž na čas, ale byly součástí římské MHD.
Základní otázka: Mohou za to České dráhy? Výluky na trati probíhají na trati, tedy po nich jezdí i další dopravci jako RegioJet, LeoExpress nebo Arriva. Koleje, železniční stanice, výhybky, návěstidla a všecka ta hejblata, to spravuje SŽDC – ta je vinna, ukažme si na ni! Zjednodušeně se dá říct, že došlo ke dvojpapežství, kdy jedna věc jsou vlaky, a druhá věc tratě, po kterých ty nebohé mašinky jezdí. A potřeba je obé.
Setkal jsem se mnohokrát s tím, že vlak se zpozdil, musel kvůli nehodě jet odklonem, a trvalo jenom 2 hodiny, než SŽ /tedy Správa železnic/ dala vůbec povolení. Vázne tedy často právě mezi ČD a SŽ. První problém je tímto vyřešen, jsou to dvě naprosto odlišné firmy.
RegioJet, LeoExpress a Arrivu používají ostatní často právě proto, že mají dojem, že jsou lepší než ČD. Nabízejí slušný komfort za podobné peníze. Ale! Když je sebevrah na kolejích, stojí i tito dopravci a nikdo s tím nic neudělá. Vina tedy není na straně ČD, ale SŽ – státní organizace!
Pokud pominu náhodné a těžko ovlivnitelné náhody jako jsou sebevrazi, nebo rozbité lokomotivy apod. /za což můžou opravdu ČD/, veškerá zpoždění padají na hlavu právě SŽ. Oni sice upozorní na webu a v aplikaci, že se vlaky budou pravděpodobně zpožďovat, ale to je cestujícímu k ničemu. Je to věčný boj o minuty – a z jejich hlediska je to dle mého marketingový tah, kdy si mohou veřejně na banneru říci, že z Prahy do Pardubic se dostanete pod hodinu. No jo, ale to za předpokladu, že vlak přijede včas do stanice, na trase se nic nestane a vlak nezastaví na déle než minutu. Jinak jste v háji a už vám nic nenavazuje. Kdyby měl každý vlak časovou rezervu, kdyby se radši řeklo, že vlak pojede místo hodiny 70 minut, leckdo by to uvítal, protože by vlak v případě menšího zpoždění přijel v nejhorším načas.
Důvodem, proč ČD vypadají jako totálně neschopné, je skutečnost, že mají mnohokrát více vlaků a souprav než jiní dopravci, navíc soukromí. Vlaky ČD patří státu, mají jich víc, ale zase mají víc zaměstnanců a patří státu – je to zkrátka vizitka republiky. ČD mají také víc spojů, spíše jezdí ČD, a mezi nimi sem tam jiný dopravce. Proto to vypadá jako katastrofa, když se denně zpozdí několik vlaků. Platí ale také to, že když stokrát dojedu na čas, snad si toho nevšimnu, kdežto když jednou přijedu pozdě, plivu blesky.
Musím ale na obhajobu ČD říct, že v poslední době došli velkému pokroku, s každou novou soupravou se blížíme civilizované zemi, kde jet vlakem neznamená sedět na střeše indického expresu. Od mého dětství ta úroveň vlaků nesmírně stoupla, a já proto jezdím denně vlakem rád, a cesta se díky modernizaci vlaků stává příjemným místem, kde se dá pracovat i odpočívat. Na druhou stranu, k modernizaci došlo právě ve chvíli, kdy nastoupila konkurence a donutila tak státní podnik jednat.
Je v zájmu státu dostat co nejvíce lidí do vlaků, ale ta cesta zkrátka není v tom, že budou prezentovat dopravu, na kterou se nedá spolehnout. Vyházet, defenestrovat, stavět koleje, modernizovat, zrychlit, nelhat, nekrást! Tak snad se to brzy změní, pokud ne, naše generace zapškne a bude /zase/ říkat „Tady je bordel v tom státě.“
A vo tom to je, hezký den
Pěkně vysvětleno :-).