27. ledna odpoledne jsem zveřejnil příspěvek na svém facebookovém profilu ohledně mého zážitku v dámském oddílu ve vlaku ČD. Strhla se rozsáhlá diskuse, která však nebyla zdaleka černobílá, a kterou jsem u tohoto příspěvku nečekal. Níže sdílím samotný příspěvek, a pak následnou rešerši, kterou jsem napozítří učinil, a zveřejnil. Toto téma totiž, zdá se, není zdaleka nové.
Původní příspěvek:
„Sedíte v dámském oddílu,“ ozývá se blonďatá žena ve věku cca 60 let v růžovém svetru. Její tón mi značí, že jsem narušil její teritorium a abych šel laskavě k čertu – současně to ale zní tak, že nevím, zda jí to skutečně vadí, nebo jen žertuje.
Naproti tomu zde také sedí velmi příjemná paní ve stejném věku, která se mnou přišla, nyní nereaguje. Před chvílí jsme vedli rozhovor na stejné téma. Vysmáli jsme se, že jsme ženský oddíl doposud neviděli, a oba spokojeně spočinuli v kupé. Komisní blonďatá mature woman sedí a jako by čekala, jestli už odtáhnu. Vyčkávám; nikdy jsem neměl pocit, že bych někam tolik nepatřil jako nyní. Mám se sbalit? Zůstat?
„Chcete, abych odešel?“ ptám se taktně. Odpověď je stejně nicneříkající, ale neméně pasivně útočná jako ta předchozí:
„Tak když můžou lidi sedět v dětském oddílu…“Vytáhla čtečku knih v červeném obalu, bez hnutí sedí, na nose černé hranaté brýle, a strnule v pozici Kačenka alias Archanděl Uriel si čte.
Já se propadám, neb nevím, jestli je dámský oddíl přežitek, nebo služba ženám. Mám odejít, či zůstat? Nevím, mám-li se bičovat za to, že jsem muž, nebo se mám raději přiznat, že jsem v první fázi přešití na druhé pohlaví.
Trocha toho červeného v PET lahvi, co jsem si koupil na tu dlouhou cestu, by mi asi nepřilepšila. V tomhle kupé to tedy bude jak u Suchánků. Příští stanice: Kolín. Tak doufám, že dotyčná nedojíždí z Veselí nad Moravou… (s touhle situací si fakt nevím rady, odevzdávám se Sv. Kryštofovi, patronovi všech cestujících)
EDIT a jisté vysvětlení: Přišel průvodčí, dostal moji jízdenku, a pak se přítomných zeptal, jestli jim moje přítomnost nevadí. Sám jsem se hlasování zdržel. Naštěstí obě potvrdily, že jsme takto domluveni, čímž přiznávám, že jsem malinko paní křivdil. Ale! Zajímá mě Váš názor na tuhle problematiku, neb já jsem zmatenej.
Druhý EDIT: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dámský_odd%C3%ADl – ani vedení ČD se nedokáže dohodnout, a nejsou přesně vyjasněna pravidla, jak takový oddíl funguje – přečíst si toto doporučuji hlavně těm, kteří zde rozhodně zveřejňovali „naprosto jasná“ fakta – není to tak jednoduché, jak se zdá.
Rešerše:
Dámský oddíl ČD a moje zkušenost s ním vyvolala velmi živou a zajímavou diskusi, za kterou moc děkuju. Když píšu pořád srandy, má to sice větší úspěch, ale nerezonuje to. Kdežto tohle téma rozhodně ano. Dovolím si takové shrnutí celého problému i s rámcovou rešerší, protože dle komentářů nejde o téma, které je viděno jen černobíle – k čemuž by došlo třeba, kdybychom řešili uprchlíky. Snad proto, že tohle téma není tak známé a ohrané. Přesto odhaluje velmi zajímavé podhoubí různých společenských jevů, např. to, jak navzdory dnešní době mnoha pohlaví vypadá realita uvažování o tomto tématu u nás, o korektnosti, diskriminaci, transgender apod. Nejsem odborník, pouze seskupuji fakta, která jsem se dozvěděl.
Nejdřív shrnu celou diskusi, poté se přesunu k nalezeným informacím. (Kdo neví, zde odkaz na můj příspěvek a jmenovanou diskusi: https://cutt.ly/WkqSB4P.) Podotýkám, že PRO neobhajovaly jenom ženy, a PROTI neobhajovali jenom muži – bylo to až překvapivě vyrovnané, někdy naopak ve prospěch druhého pohlaví.
PRO (důvody, proč dámský oddíl ano): Ženy se bojí obtěžování, zejména mužskou částí cestujících. Ženy mají s muži špatnou zkušenost s muži ve vlacích. Ženy se cítí bezpečně v dámském oddíle, který je vyhrazen jen pro ně, a má být pravidelně kontrolován průvodčím. Takových míst je ve vlaku pouze šest, tedy jedno kupé, což nikterak neomezuje ostatní cestující.
PROTI (důvody, proč dámský oddíl ne): Diskriminace. Proč není mužský oddíl? K muži se nemůže přistupovat jako k predátorovi, od kterého je třeba se vyčlenit. Dámský oddíl je zbytečný. Větší smysl by dával oddíl pro kojící matky. Problém není, že existuje dámský oddíl, ale že vás žena může vykázat na základě vašeho pohlaví (jak to dokázat v dnešní době?, poz. red. haha). Mohou být obtěžování i muži – navzdory menšímu procentu takových případů je to ale stejné riziko, a stejná potřeba ne muže či ženy, ale člověka cítit se v bezpečí.
(Zde přidám svůj koment, že i já jsem byl kolikrát obtěžovaný někým agresivním, zapáchajícím, opilým atd. – ne sexuálně, ale v bezpečí jsem se rozhodně necítil.)
Statistika: 29. ledna 2021 projede na trati Pardubice hl. n. – Praha hl. n. celkem 43 přímých spojů. Dámský oddíl obsahuje 21 z nich, podíl se tak pohybuje kolem 49 % vlaků, kde si mohou ženy sednout odděleně. To jsem hledal sám, možná jsem se v drobných číslech spletl. Jde ale skoro o polovinu vlaků.
Informovanost: dámský oddíl znala menší část komentujících, některé komentující ženy jej využívají, a kvitují jeho využití. Podstatná část se s takovou věcí nesetkala. Problém je samozřejmě v informovanosti ČD. Během posledních let došlo k velikému rozvoji jejich vozového parku, kdy se najednou z naprosto holých starých vagónů staly moderní kusy. Tato změna byla vlivem příchozí konkurence tak rychlá, a komunikace o změnách tak mizivá, že příležitostný cestující sotva ví, jak se to změnilo. Tichý oddíl, oddíl pro rodiče s dětmi nebo právě dámský oddíl jsou prvky, které občasný cestující patrně nezná – důkazem jsou časté neshody ve vlacích, které potkávám denně. Důkazem byly i Vaše komentáře na toto téma. Ale přeci jen, tematika tichého oddílů je o něco srozumitelnější než dámské oddíly, tichá novinka z roku 2012.
Ve vlacích chybí VÝKLAD toho, co znamená dámský oddíl, nebo oddíl pro cestující s dětmi. Výkladem myslím, jak postupovat v situaci, kdy je přeplněný vlak a dámský oddíl je prázdný. Nebo jsou zde nějaká volná místa. Nebo zda může cestující žena muže vykázat. Nebo zda muž zde může sedět, pokud s tím budou přítomné ženy souhlasit. Rozumíte? Kdo necestuje, nemůže taková pravidla znát. A neznám je ani já, který cestuji vlakem denně. Moje znalosti a neznalosti ale nejsou nic směrodatného, to přiznávám. /Můj manžel do knedlíků taky nedává housky, a to dělá lepší knedlíky než já./A nyní nějaké zprávy z médií:
Motivací ČD bylo v reakci na existenci RegioJetu zvýšit komfort cestujících – dámské oddíly jsou bez nákladů navíc.
Vzorem jim byly rakouské a německé železnice. Nicméně i u nás za Československa byly oddíly určené ženám (lůžkové části vlaku).
„Speciální oddíl má ženám a dívkám poskytnout větší pocit bezpečí a dostatek informací o průběhu cesty, pomoc při řešení nenadálých situací, pomoc se zavazadly a podobně a je zřízen také proto, že „některým ženám není příjemné sedět v uzavřeném prostoru s muži“.
Je rozpor v tvrzeních mezi tím, zda jsou místa přednostně určená pro ženy, nebo zde muž zkrátka nesmí bez výjimky sedět – mluvčí ČD hovoří v rozporu s webem ČD.
V roce 2012 bylo na ČD podáno trestní oznámení, oznamovatel Valentin Papazian (předseda Unie otců) upřesnil, že jeho skupině nejde o žádné omluvy či potrestání Českých drah, ale o změnu celospolečenského klimatu, protože zavedením ženských kupé se říká, že mužská část populace je nějakým způsobem nebezpečná a je nutné ji proto oddělit od zdravého jádra společnosti, tedy její ženské části.
Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský v únoru 2012 rozhodně odmítl, že by tyto oddíly měly podněcovat diskriminaci nebo nerovnoprávnost, a naopak je označil za přihlášení se k tradičním kulturním a společenským hodnotám, kdy ženy a matky chráníme a pomáháme jim, a tato role ochránce náleží v naší společnosti především mužům.
Psycholožka Marta Boučková na dotaz novinářů k tématu dámských kupé uvedla, že podle jejího dojmu přesně takové kroky povedou k tomu, že naše společnost bude stále agresivnější, protože místo abychom se chovali jeden ke druhému pozorně a vstřícně, budeme zkrátka jen uplatňovat svá práva. Když budeme mít na všechno předpis, tak se mezi lidmi pomalu začne vytrácet povědomí o tom, co je to obyčejná slušnost, zároveň ztratíme schopnost normálně se mezi sebou domluvit.
Projektová manažerka Gender Studies, o.p.s., Jitka Kolářová uvedla, že ženská kupé nevítá, ale ani nezatracuje. Nepochybně jsou podle ní situace, kdy mohou pomoci zamezit násilí na ženách, ale táže se, jestli si z toho máme vzít závěr, že muži jsou a priori nebezpeční a ženy vás nemohou okrást.
Toto téma se tedy řešilo už v roce 2012 (ombudsman Varvařovský), v posledních letech to řešila ombudsmanka Šabatová, která diskriminaci mužů dámskými oddíly vyloučila stejně jako její předchůdce. Je to ale sporné. (Nelze tedy s konečnou platností říct, zda je to tak či onak správně – k těmto automatickým soudům v komentářích docházelo, a moc jsem tomu nerozuměl. Není to tak snadné, jak to vypadá.)
Naprosto jinou optiku, např. o romských kupé, nabízí skvělý článek Reflexu zde: https://www.reflex.cz/…/ceske-drahy-zavedly-kupe…
Zdroje:Wikipedie – https://cs.wikipedia.org/wiki/Dámský_odd%C3%ADl, Respekt – https://www.respekt.cz/tydenik/2012/7/vlaky-v-sukni, Reflex – výše. Doporučuji uvedené zdroje pročíst, je to velmi zajímavé čtení.
KONČÍM: Přiznávám, že jsem v tomto oddílu neměl co dělat, a ani o to tolik nešlo, protože jsme se slušně domluvili. Věřím však, že mnoho jiných se dostalo do podobné situace a nevědělo si s ní rady víc než já. Omlouvám se také za chybné argumentace z hlediska řazení vagónů ČD – moje domněnka o tom, že tyto vagony byly řazeny chybně, a že patří na jiný druh spojů, byla špatná. Jedinou zmínku o tomto oddílu však na moji obhajobu web ČD (odkud jsem vycházel) zmiňuje tak, že patří na vybrané spoje IC a EC, čímž můj spoj nebyl. Tady to asi nerozsekneme s konečnou platností: chtěl jsem především docílit jedné věci: v komentářích se valná část komentujících vyjadřovala o tomto tématu s naprostou jistotou, navzdory tomu, že vzhledem k výše uvedenému to skutečně černobílé není. (NE, není naprosto jasný, že muž nemá v dámském oddílu co dělat a na druhou stranu NE, není to rasismus a segregace a diskriminace a vůbec všecko.)
A takové věci se tu dějí, a jak se k nim stavět, to nevím. Hezký den!